En de winnaar is… StoryLand
Vorig jaar mochten ze bij StoryLand de trofee voor “Uitgever van het jaar” in ontvangst nemen. De jury van de Belgian Prestige Awards prees het alternatieve uitgeefconcept waarbij de auteur een team vormt met professionelen uit het vak om zijn boek op de markt te brengen. Een goede reden dus om kennis te maken met deze uitgeverij.
We spraken met Joris Van den Bergh, auteur en woordvoerder van Uitgeverij StoryLand.
Wat is de voorgeschiedenis van StoryLand?
StoryLand is een afdeling van MaryDes Designs. Het wereldvermaarde Ierse bedrijf dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van boekomslagen, de vormgeving van boeken, het creëren van marketingmateriaal dat een auteur nodig heeft om zijn boek te promoten en het realiseren van boektrailers en websites voor auteurs. Door hun activiteiten werken ze heel nauw samen met auteurs over de ganse wereld en velen van hen worden dan ook vrienden. Het was dus verrassend te zien hoe auteurs in Vlaanderen van de ene uitgeverij naar de andere overstapten ofwel omdat ze niet betaald werden, ofwel omdat ze geen inzage kregen in hun project, laat staan inspraak, en dat in de hoop dat het elders beter zou zijn, wat veelal niet zo is.
Veel uitgeverijen hebben het niet gemakkelijk en de auteur is daar het eerste slachtoffer van. Volledig respectloos aangezien het toch om het geesteskind van de auteur gaat. Voor de meeste uitgeverijen is een manuscript dan ook louter een product waarmee de uitgever winst kan maken.
Gepassioneerd door boeken en hun auteurs vonden ze bij MaryDes dat daar iets aan gedaan moest worden. Vermits ze bij MaryDes al alles deden voor auteurs behalve het drukken van boeken, was het maar een kleine stap om ook dat erbij te nemen. Zo is StoryLand ontstaan.
En wat maakt StoryLand zo bijzonder?
Daar waar klassieke uitgeverijen de auteur bekijken als de leverancier van hun product, vormt StoryLand een team met de auteur om zijn boek op de best mogelijk manier op de markt te zetten. Het is alsof de auteur zijn eigen uitgeverij heeft waar hij aan het roer staat en een team van specialisten rondom hem heeft om zijn geesteskind met alle zorgen te omringen en aan een groot lezerspubliek aan te bieden. De dienstverlening die StoryLand de auteur aanbiedt is ongeëvenaard. Bij hen komt de auteur werkelijk op de eerste plaats en weet hij, via zijn persoonlijke pagina op hun website, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7, wat ze voor hem doen, wie wanneer zijn boeken heeft gekocht en wanneer hij de uitbetaling ervan mag verwachten en wat de inkomsten en uitgaven zijn. Alles is heel transparant.
Wat is dat alternatieve uitgaveconcept dan?
De vraag was die ze bij StoryLand stelden was: hoe kunnen we ervoor zorgen dat auteurs een maximale opbrengst van hun boeken krijgen en de rechten op hun werk blijven behouden?
De logische oplossing was om de rollen om te keren. In plaats dat de auteur voor de uitgever werkt, laten we de uitgeverij voor de auteur werken. We kunnen vooraf berekenen wat het gaat kosten om een boek uit te geven, daarbij rekening houdend met alle grafische diensten zoals cover design en meer, maar ook marketing, PR en distributie naar de duizenden boekhandels in België en Nederland via het Centraal Boekhuis. Dan kom je al snel aan een aanzienlijk bedrag dat moeilijk meteen door de auteur te dragen valt, vandaar dat hij slechts 40% ervan voorschiet en StoryLand de overige 60%. Zodra er inkomsten gegenereerd worden kunnen de kosten vereffend worden waarna de auteur 100% van de winst ontvangt.
Als StoryLand 100% van de winst aan de auteur overdraagt, wat is dan hun verdienmodel?
StoryLand is dus een afdeling van MaryDes Designs en die creëren alle cover designs, vormgeving en alles wat er grafisch bij komt kijken, daar wordt op verdient en dat maakt MaryDes minder afhankelijk van andere uitgeverijen en daardoor een meer stabiele firma. Dat is hun voordeel.
Hebben jullie nog andere formules om een boek uit te geven?
Waarover ik tot nu gesproken heb is het paradepaardje van StoryLand. Met de “Full service”-formule bieden we de auteur de mogelijkheid om alle winst op zak te steken en alle rechten te behouden, maar hij moet er zelf ook in investeren en niet iedereen wenst dat.
Sommige auteurs vertellen ons dat ze er niets aan hoeven te verdienen als hun boek maar op de markt komt. Zij leggen dan het volledige financiële risico bij StoryLand. Met de “Classic”-formule werken ze zoals elke andere uitgeverij en ze hebben zich gebaseerd op de standaard contracten tussen de vereniging van uitgeverijen en de auteursvereniging. Die hebben ze wel iets aangepast omdat ze ook hier beter doen. De meeste uitgeverijen maken immers na een jaar een afrekening, omdat ze moeten wachten om te zien hoeveel boeken er door de boekhandels teruggegeven worden. StoryLand meent dat dit niet het probleem van de auteur moet zijn. Zij betalen royalty’s op de boeken die gedrukt worden, niet die verkocht zijn. Dat brengt mee dat bij hen de auteur meestal reeds royalty’s ontvangt nog voor het boek op de markt komt.
Sommigen beweren dat jullie een POD-uitgeverij zijn, is dat zo?
Je zegt dat alsof dat POD een vies woord is. Dat is niet zo. In veel gevallen kan een Printing On Demand de best geschikte formule zijn om een boek uit te brengen. Denk maar bijvoorbeeld aan nichemarkten waarvoor er maar een beperkt aantal boeken moeten gedrukt worden. POD is gewoon onze derde formule.
StoryLand is een volwaardige uitgeverij die samen met de auteur naar de beste wijze zoekt om zijn boek op de markt te zetten, en omdat elk boek anders is, wordt elk boek individueel bekeken om na te gaan met welke formule ze dat best kunnen doen. Zo komen ook beginnende auteurs makkelijker aan bod.
(meer info: www.storyland.be)