Kiezen voor een uitgeverij

Prachtig, jouw boek is klaar en nu wil je op zoek naar een uitgeverij, maar hoe begin je daaraan en welke uitgeverij is de beste keuze?

Het ligt er allemaal aan wat je zelf wenst te bereiken. Wens je geen zorgen maar ook bijna geen inkomsten, of wil je de kans grijpen om toch goed vergoed te worden voor het geleverde werk, maar daarbij ook een klein financieel risico te lopen, of wil je gewoon alles in eigen beheer te doen?

Met de hoge graad van digitalisering zijn er voor auteurs nieuwe mogelijkheden ontstaan waardoor die echte een uitgeverij kan kiezen die het best bij hem past. Het is daarom goed om even te kijken welke soort uitgeverijen er zoal zijn.

De klassieke uitgeverijen

Een klassieke uitgeverij zal jouw manuscript beoordelen, al dan niet een contract voorstellen, en jouw  boek uitgeven in ruil voor een vooraf bepaald percentage aan royalty’s. Jouw boek komt dan in een molen van procedures terecht maar je hoeft er verder zelf bijna niets voor te doen. Makkelijk zou je denken, maar er zijn ook nadelen aan verbonden.  In het kort komt het hierop neer dat je alle rechten, voor gelijk welke vorm van exploitatie, overdraagt aan de uitgeverij voor een periode tot 70 jaar na jouw overlijden. (zie modelcontract opgesteld tussen de GAU (vereniging van uitgeverijen) en de VAV (vereniging van auteurs) https://www.auteursvereniging.be/wp-content/uploads/2013/01/Toelichting-modelcontract-algemene-uitgaven.pdf.

Als je een bekend auteur bent kan je een voorschot op jouw werk ontvangen maar meestal krijg je na een jaar een afrekening en een eerste betaling. Boekhandels hebben immers een teruggaverecht en de uitgeverij wenst meestal te wachten tot zij zicht hebben op hoeveel boeken er teruggekomen zijn om te berekenen hoeveel boeken er verkocht zijn.
Uitgeverij StoryLand vormt hierop een uitzondering omdat zij royalty’s betalen op de boeken die gedrukt zijn, of ze verkocht zijn of niet. Dat brengt mee dat je bij hen reeds royalty’s ontvangt dikwijls nog voor de boeken op de markt komen.

Hoe dan ook, in alle gevallen draag je dus jouw geesteskind over en heb je er verder weinig of niets over te zeggen, maar je hebt er ook weinig zorgen om.

 

Printing on Demand

Het andere uiterste is POD. Er bestaan platformen op het internet waar je zelf jouw boek kan realiseren, inclusief cover design, en laten drukken. Jouw boek wordt dan gedrukt zodra er vraag naar is. Je bepaalt zelf de prijs en krijgt een vergoeding elke keer dat een boek verkocht wordt. Hier moet je wel voor alles zelf zorg dragen, ook voor het boekomslag, de vormgeving, de marketing en PR. Dat kan sommige auteurs afschrikken en de opbrengsten zijn miniem.

 

Diensten

Er zijn ook bedrijfjes die je helpen boeken in eigen beheer uit te geven. POD, maar met daaraan extra diensten gekoppeld zoals cover design en vormgeving. De marketing en PR moet je je nog steeds zelf doen.

 

Diensten Plus

In 2019 is StoryLand met een heel nieuw concept op de markt gekomen. Zij geven jouw boek uit als een klassieke uitgeverij, maar met dat verschil dat ze dat in jouw opdracht doen en jij dus 100% van de winst ontvangt en alle rechten behoudt. Uiteraard dienen de kosten voor het uitgeven van het boek wel eerst terugverdiend worden, maar je zij nemen wel al het werk uit jouw handen. Ze zorgen voor het cover design, het redigeren, de vormgeving, de marketing en de PR. Ze begeleiden je in alle zaken die verband houden met jouw boek, zoals boekvoorstellingen en signeersessies.  Het is dus een complete dienstverlening die blijkbaar navolging krijgt.

 

Het manuscript

Eenmaal je een uitgeverij hebt gekozen zal je hen jouw manuscript willen toesturen, maar waar moet je op letten.

  • Eerst en vooral surf naar hun website, daar zal je wellicht de richtlijnen kunnen terugvinden om je manuscript toe te sturen, maar los daarvan enkele algemene richtlijnen:
  • Zorg dat jouw manuscript zoveel mogelijk zonder fouten is. Jawel het zal later geredigeerd worden, maar toch, een manuscript met teveel fouten geeft geen al te beste indruk. Laat het nalezen, niet door één maar meerdere mensen.
  • Voeg een korte beschrijving van jouw boek toe. De synopsis is een belangrijk deel voor de redacteur om meteen te begrijpen waarover het boek gaat.
  • Geeft het genre en de doelgroep.
  • Voeg ook jouw bio toe. Beschrijf jezelf, wie je bent, wat je doet, leeftijd en woonplaats.

 

Veel succes